MBO’ers zijn jaarlijks op zoek naar interessante stages binnen de poppodia en festivals. Samen met hun opleiding gaan studenten op zoek naar plekken en mogelijkheden, waarmee ze de vereiste studiepunten kunnen binnenhalen. Dat is niet altijd makkelijk terwijl de podia en festivals vaak zitten te springen om extra handen en instroom van nieuw talent.

Op het VNPF Congres organiseerde binoq atana een panelgesprek gaan we in op hoe we vraag en aanbod van (MBO)stagiairs en stages binnen deze sector beter bij elkaar kunnen brengen. Als ontwikkelaar van het platform Stage Cultuur Inclusief werd in gesprek gegaan met studenten, experts uit het onderwijs en culturele instellingen over hun ervaring en de mogelijkheden om stages in te vullen. Tevens werd toegelicht hoe het landelijke platform Stage Cultuur Inclusief zorgt voor persoonlijke stagebemiddeling en hoe culturele instellingen een bijdrage kunnen aanvragen om de stagevergoeding te kunnen bekostigen.

De studenten waren Jasmijn Ooms, Micha van Kooij en Vianthely Martien die elk op een ander plek stage liepen in de muzieksector.

Het panel vanuit het onderwijs bestond uit uit Wouter Muste, Onderwijsleider College Muzikant Producer op het Albeda College Rotterdam, Eveline ter Veer, Opleidingsmanager Podiumberoepen & Podium- en Evenemententechniek op het Deltion College Zwolle, Tasha Slagtand , Oprichter House of Knowledge en Docent Herman Brood Academie Utrecht.

De panelleden die de podia en festivals vertegenwoordigden waren Gert-Jan de Koster van Poppodium Gebouw T & Theater de Maagd en Martijn Jurjus van TivoliVredenburg. Titia Wentholt schoof aan vanuit de SBB: de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.

Inleiding op Stage Cultuur Inclusief door Richtje Sybesma, directeur binoq atana/Stage Cultuur Inclusief.
Moderator was Yinske Silva, zangeres en stemkunstenaar.